Joulukuun alussa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi suomalaisten terveyden kannalta synkkiä lukuja. Ylipainoisten aikuisten määrä oli edelleen noussut.
Maassamme on satatuhatta lihavaa henkilöä enemmän kuin kuusi vuotta sitten. Se merkitsee aina vaan enemmän tyypin 2 diabetesta, unen häiriöitä ja kahtakymmentä muuta lihavuuden aiheuttamaa sairautta.
Vähemmälle huomiolle jäivät THL:n syksyllä julkaisemat tuoreet tiedot lasten lihavuudesta. Viime vuosikymmeninä lasten paino on noussut jyrkemmin kuin aikuisten. THL:n luvut osoittavat, että viimeisten seitsemän vuoden aikana lasten lihavuuskäyrä on edelleen ollut nousussa.
Suomessa useampi kuin joka viides 2–16-vuotiaista lapsista on ylipainoinen. Heidän joukossaan on runsas 50 000 selvästi lihavaa lasta.
Lihavuus vaikuttaa lapsen elämään paljon syvemmin kuin aikuisena tullut liikapaino. Leikki-iässä motoriset taidot eivät pääse kehittymään normaalisti. Heikommat valmiudet liikkua ja kehon liikkeiden kömpelyys heikentävät mahdollisuuksia liikuntaharrastuksiin koko elämän aikana. Lihava lapsi voi joutua kouluiässä kokemaan enemmän kiusaamista.
Monilla todetaan jo teini-iässä lihavuuden aiheuttamia sairauksia. Eihän se näin saisi mennä, että lapsemme jo ennen aikuisikää joutuvat käyttämään säännöllistä lääkehoitoa diabetekseen, verenpaineeseen ja muihin lihavuuden aiheuttamiin sairauksiin. Sen vuoksi, että heille yhä enemmän markkinoidaan epäterveellisiä elintarvikkeita.
Muutaman vuosikymmenen aikana ruokakauppojen makeisia, sipsituotteita, keksejä ja muuta epäterveellistä myyvät osastot ovat laajentuneet. Internetin lasten sivuilla influensserit markkinoivat pääasiassa makeisia, sokerijuomia, sipsejä ja pikaruokia. Ruokakaupat ja kioskit houkuttelevat ostamaan makeisia ”kaksi yhden hinnalla” -tarjouksilla.
Meillä huolestuneilla kansalaisilla ei ole keinoja muuttaa tilannetta. Siihen eivät ole kyenneet myöskään terveydenhuollon ammattilaiset.
Lasten pelastamiseksi lihavuudelta tarvitaan poliittisia päätöksiä, lakeja, jotka vähentävät haitallisten elintarvikkeiden markkinointia ja myyntiä.
Askel oikeaan suuntaan otettiin, kun eduskunnassa huhtikuussa hyväksyttiin virvoitusjuomalain muutos, jonka mukaan veroaste nousee sokeripitoisuuden mukaan. Seuraavaksi tarvitaan sokeriveron laajentaminen makeistuotteisiin, kekseihin, sokerimuroihin ja muihin sokerituotteisiin.
Sokeriveron lisäksi haitallisten tuotteiden markkinointia pitää rajoittaa. Kieltää ”kaksi yhden hinnalla” -tyyppiset paljousalennukset ja lapsille suunnattu mainostaminen.
Pertti Mustajoki
Lääkäri, Terve paino ry
Kirjoitus on julkaistu Turun Sanomien mielipideosastolla 25.1.2024