Energiajuomien myynti lapsille: sanoista tekoihin

kirjoittanut | 24.03.2025 | Blogi

Energiajuomien haitat ovat nousseet julkiseen keskusteluun yhä enemmän sitä mukaa kun niiden markkinointi ja myynti ovat kasvaneet. Huolta lisää se, että niiden kulutus ja markkinointi suuntautuu niin paljon nuoriin.

Energiajuomien terveyshaitat, jotka koskevat erityisesti lapsia ja nuoria, liittyvät niiden sisältämään kofeiiniin, sokeriin ja muihin ainesosiin. Haitat näkyvät mm. levottomuutena, painonnousuna, uniongelmina, hammasterveydessä tai sydänperäisinä oireina. Yhteiskäyttö alkoholin kanssa on erityisen vaarallista.

Energiajuomat ovat muiden sokeripitoisten tuotteiden kanssa merkittävässä roolissa lasten ja nuorten lihavuuden huomattavassa kasvussa.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja THL ovat jo vuosia sitten suositelleet, että energiajuomia ei tuli myydä alle 15-vuotiaille. Tästä huolimatta niiden myynti ja markkinointi jatkuu entistä vahvemmin. Varsinkin kouluissa ja kodeissa toivottaisiin toimenpiteitä. Väestökyselyssä peräti 83 % suomalaisista kannatti myyntikieltoa alle 15-vuotiaille.

Myös eduskunnassa on useaan otteeseen ilmaistu huoli eduskuntakyselyiden muodossa. On toivottu, että kauppaketjut tekisivät asiassa vastuullisen päätöksen, kuten eräät yksittäiset kaupat ovatkin tehneet. Mutta kaupan ketjut ovat toistuvasti vastanneet, että ne myyvät niin kauan kuin laki sallii.

Tässä tilanteessa valtiovallan tulisi kantaa vastuunsa ja valmistella laki, joka kieltäisi energiajuomien myynnin alle 15-vuotiaille lapsille. Samaan aikaan tarvittaisiin myös toimenpiteitä yleensä epäterveellisen elintarvikkeiden markkinoinnin rajoittamiseksi lapsille, kuten Portugal on tehnyt ja esimerkiksi Englanti ja Norja valmistelevat.

 

Pekka Puska, professori
Terve Paino ry:n puheenjohtaja

BLOGIKIRJOITUKSET

Lihavuuden aiheuttamat sairaudet yleistyvät jatkuvasti

Viimeiset neljäkymmentä vuotta ovat karulla tavalla osoittaneet, mihin epäterveellisten elintarvikkeiden jatkuvasti laajentuneet markkinointi ja myynti ovat johtaneet. Suomessa on 1,2 miljoonaa lihavaa aikuista, joilla ylimääräistä painoa on keskimäärin 25 kiloa....

Kommentteja Helsingin Sanomien pääkirjoitukseen lihavuudesta

On ilahduttavaa, että maan valtalehti pääkirjoituksessaan (HS 9.6.) kiinnittää huomiota suomalaisten ylipainoon, joka ”maksaa ja koskee”. Tätä kansallista ongelmaa ei noteerata hallitusohjelmassa eikä juuri hallituksen politiikassa. Väestön lihomisen perussyy...

Lihavuus ja sen aiheuttamat syövät yleistyvät

Helsingin Sanomat uutisoi (21.5.) syöpärekisterin tutkimuksesta, jonka mukaan 40–49-vuotiailla naisilla rintasyöpä on yleistynyt eniten ylipainoisilla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on laatinut yhteenvedon sairauksista, joita lihavuus aiheuttaa. Lihavuuteen...

Miksi VR sallii epäeettistä mainontaa?

Helsingistä Lahteen matkaavassa junassa näin Normal-kaupan suuren mainoksen, joka markkinoi makeistuotteita ihan normaalina välipalana. ”Tarvitsetko ainakin kolme eri välipalaa, vaikka junamatka kestäisi vain 17 minuuttia? Älä huoli, se on ihan normaalia.” Mainoksen...

Hampurilaisravintolat lihottavat suomalaisia

Lihavien määrä Suomessa on 40 vuoden ajan yleistynyt selvästi nopeammin kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Seurauksena on yhä enemmän lihavuuden aiheuttamia sairauksia, joita todetaan jo lapsilla. Lihavuuden lisäämiseen ovat merkittävästi osallistuneet...

Kärpästen herrat ja rouvat

Edellisen kerran luin nobelisti William Goldingin kirjan Kärpästen herra kuusikymmentä vuotta sitten. Kauhistuttava kertomus siitä, millaiseen julmuuteen keskenkasvuiset pojat kykenevät joutuessaan autiolla saarella elämään ilman aikuisen yhteiskunnan jokapäiväisiä...

Elintarviketeollisuuden vastuullisuus ja lihavuus

Lihavuus on yhä yleisempi terveysongelma, joka vaivaa Suomea ja monia muita maita. Lihavuus aiheuttaa suurta inhimillistä kärsimystä, ja lihavuuden taloudellisten kustannusten on arvioitu olevan samassa suuruusluokassa valtion puolustusmenojen kanssa. Tiede ja...