Varustautumisessa huomio myös joukkojen suorituskykyyn

kirjoittanut | 08.05.2025 | Blogi

Ukrainan sodan, presidentti Trumpin ja turvallisuustilanteen muutosten vuoksi puolustusmäärärahojamme ollaan reippaasti nostamassa. Puolustusvalmiuteemme vaikuttaa kuitenkin kaluston lisäksi joukkojen suorituskyky. Tämä on erityisen tärkeää, kun nyt panostetaan myös maavoimiin.

Väestön nopea lihominen on olennaisesti miehistön toimintakykyä heikentävä tekijä, kun aikuisväestöstä yli miljoona on lihavia ja ylipainoisia reilusti yli puolet. Seurauksena on nähty mm. Cooper-testin tulosten dramaattinen lasku asevelvollisilla.

Väestön lihavuuden torjuntaan on syytä panostaa samalla kun puolustusmenoihin ollaan panemassa suuria summia. Väestötasolla se ei tapahdu laihdutusohjelmilla, lihavuuslääkkeillä tai lihavuusleikkauksilla, vaikka niitäkin tarvitaan.

Joukkojen parempi suorituskyky edellyttää väestötasolla nykyiseen lihavuuskehitykseen puuttumista yhteiskunnallisilla ja poliittisilla toimilla. Sellaisia ovat epäterveellisten tuotteiden markkinoinnin rajoitukset ja porrastettu sokeriverotus, joka vähentää sokeria tuotteissa.

Pekka Puska, professori, puheenjohtaja
Pertti Mustajoki, professori, varapuheenjohtaja
Terve Paino ry

BLOGIKIRJOITUKSET

Miksi VR sallii epäeettistä mainontaa?

Helsingistä Lahteen matkaavassa junassa näin Normal-kaupan suuren mainoksen, joka markkinoi makeistuotteita ihan normaalina välipalana. ”Tarvitsetko ainakin kolme eri välipalaa, vaikka junamatka kestäisi vain 17 minuuttia? Älä huoli, se on ihan normaalia.” Mainoksen...

Hampurilaisravintolat lihottavat suomalaisia

Lihavien määrä Suomessa on 40 vuoden ajan yleistynyt selvästi nopeammin kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Seurauksena on yhä enemmän lihavuuden aiheuttamia sairauksia, joita todetaan jo lapsilla. Lihavuuden lisäämiseen ovat merkittävästi osallistuneet...

Energiajuomien myynti lapsille: sanoista tekoihin

Energiajuomien haitat ovat nousseet julkiseen keskusteluun yhä enemmän sitä mukaa kun niiden markkinointi ja myynti ovat kasvaneet. Huolta lisää se, että niiden kulutus ja markkinointi suuntautuu niin paljon nuoriin. Energiajuomien terveyshaitat, jotka koskevat...

Kärpästen herrat ja rouvat

Edellisen kerran luin nobelisti William Goldingin kirjan Kärpästen herra kuusikymmentä vuotta sitten. Kauhistuttava kertomus siitä, millaiseen julmuuteen keskenkasvuiset pojat kykenevät joutuessaan autiolla saarella elämään ilman aikuisen yhteiskunnan jokapäiväisiä...

Elintarviketeollisuuden vastuullisuus ja lihavuus

Lihavuus on yhä yleisempi terveysongelma, joka vaivaa Suomea ja monia muita maita. Lihavuus aiheuttaa suurta inhimillistä kärsimystä, ja lihavuuden taloudellisten kustannusten on arvioitu olevan samassa suuruusluokassa valtion puolustusmenojen kanssa. Tiede ja...

Kirje Suomen hallitukselle

Laatimassanne hallitusohjelmassa on kolme sivua liikunnan lisäämisestä. Tavoitteena on kääntää liikkuminen kasvuun jokaisessa ikäryhmässä. Nyt kun olette hallinneet Suomea 1,5 vuotta, on sopiva hetki tiedustella miten hallitusohjelmanne on alkanut toteutua. Mutta...

”Verohölmöilyillä” terveempään ruokaympäristöön

Talouselämä-lehden päätoimittaja Jussi Kärjen ”Perutaan verohölmöilyt” pääkirjoitus 22.11.2024 hyökkäsi terveysveroja vastaan. Hän kertoo, mitä tähänastinen keskustelu veroista on aiheuttanut. Fazer keskeytti 700 miljoonan euron suklaatehtaan rakennushankkeen. Myös...

Tölkkimehut – ylimääräisiä kaloreita

Elintarvikkeet muuttuvat tehtaissa epäterveellisiksi. Terveelliset perunat erittäin epäterveellisiksi sipseiksi, vilja sokerimuroiksi, puhumattakaan makeistehtaiden tuotteista. Myös erittäin terveelliset hedelmät ja marjat muuttuvat juomatehtaissa epäterveellisiksi...

Rasvamaksa yleistyy, ja lihavuus on sen yleisin syy

Helsingin Sanomien jutussa Rasvamaksaa sairastaa jo joka kolmas suomalainen aikuinen (HS 14.10.) kerrottiin, miten sairaus on yleistynyt. Kirjoitus keskittyi alkoholin osuuteen sairauden synnyssä, mutta merkittävin syy rasvamaksan yleistymiseen on lihavuus....

Miksi VR sallii epäeettistä mainontaa?

Helsingistä Lahteen matkaavassa junassa näin Normal-kaupan suuren mainoksen, joka markkinoi makeistuotteita ihan normaalina välipalana. ”Tarvitsetko ainakin kolme eri välipalaa, vaikka junamatka kestäisi vain 17 minuuttia? Älä huoli, se on ihan normaalia.” Mainoksen...

lue lisää