Helsingistä Lahteen matkaavassa junassa näin Normal-kaupan suuren mainoksen, joka markkinoi makeistuotteita ihan normaalina välipalana. ”Tarvitsetko ainakin kolme eri välipalaa, vaikka junamatka kestäisi vain 17 minuuttia? Älä huoli, se on ihan normaalia.”
Mainoksen kuvassa esitetään välipalaksi kolmea makeistuotetta, joka sisältävät yhteensä 735 grammaa sokeria. Energiaa niissä on 3000 kilokaloria – enemmän kuin aikuiset keskimäärin tarvitsevat kokonaisen vuorokauden aikana.
Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi ja myynti ovat muutamassa vuosikymmenessä jatkuvasti lisääntyneet. Sen seurauksena Suomessa on nyt kolme kertaa enemmän lihavia lapsia ja yli kaksi kertaa enemmän lihavia aikuisia.
Uusi tulokas lihottavien elintarvikkeiden myynnissä ovat 91 Normal-kauppaa, joissa kulkureitin varrelle on siroteltu useita makeisia myyviä alueita. Junamainos osoittaa, miten kauppaketju on markkinoinnissaan valmis ylittämään kaiken sopivuuden rajat.
Ovelasti laadittu junamainos manipuloi nuorta katsojaa ajattelemaan, että tuollainen karkkimäärä on ihan normaalia. VR:n sivuilla esitetään laajasti yhtymän eettisiä periaatteita. Niihin tulisi lisätä, ettei junissa hyväksytä epäeettistä mainontaa.
Pertti Mustajoki
Lääkäri, professori
Terve Paino ry.