Portugalissa on jo neljä vuotta ollut voimassa laki, joka kieltää epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnin lapsille. Seuraavana vuorossa on Britannia, jossa lokakuussa 2025 astuvat voimaan tiukat rajoitukset roskaruokien (”junk food”) markkinoinnille. Niiden mainostaminen on kielletty TV:ssä ennen klo 21 ja verkossa kokonaan.
Väestökyselyssä Britanniassa 80 prosenttia ihmisistä on kannattanut tiukempaa säätelyä roskaruuan markkinointiin. Suomessa vuonna 2021 toteutetussa väestökyselyssä 69 prosenttia suomalaisista vastasi kyllä kysymykseen ”Lapsia houkuttavien epäterveellisten elintarvikkeiden mainonta tulisi kieltää”. Vain 16 prosenttia vastasi ei.
Britanniassa on laadittu yksityiskohtainen lista mainoskiellon alaisista tuotteista:
- Virvoitusjuomat, joissa on lisättyä sokeria. Koskee myös hedelmämehuja, smoothieita ja energiajuomia.
- Suolaiset naposteltavat: sipsi-tuotteet, voileipäkeksit ym.
- Aamiaismurot
- Suklaa ja makeiset
- Jäätelö, sorbetit
- Pikkuleivät, donitsit
- Keksit, viljapatukat
- ”Aamuhyvät”: voisarvet, leivonnaiset
- Jälkiruuat: vaniljakastike, hyydyke
- Makeutetut jogurtit
- Pitsat
- Hiutaletuotteista sipsit yms.
- Tietyt valmisateriat: laaja ryhmä, joka sisältää hampurilaistuotteita, voileipiä ym.
Lista on pysäyttävä! Se kertoo miten valtava määrä haitallisia elintarvikkeita on vuosikymmenten saatossa levinnyt ruokakauppoihin ja ravintoloihin ja niiden kautta jokapäiväiseen käyttöön. Monia listan tuotteita on ryhdytty myymään myös muissa kaupoissa.
Portugalissa tutkittiin markkinointikiellon vaikutuksia 2-3 vuotta sen voimaan tulon jälkeen. Se oli aktivoinut elintarviketeollisuuden kehittämään terveellisempiä tuotteita, mikä vähensi sokerin ja myös suolan käyttöä.
Markkinointikieltoa tarvitaan kipeästi myös Suomessa. Viimeisen tilaston mukaan suomalaisista lapsista joka neljäs on ylipainoinen. Heistä kolmasosalla paino ylittää rajan, joka aikuisen mittakaavassa merkitsee yli 15 kilon liikapainoa. Tämä karmea tosiasia ei mitenkään yllätä, sillä jatkuvasti lisääntyneet epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi ja myynti ovat vääjäämättä johtaneet ylimääräisiin kaloreihin.
Muuallakin EU:ssa suunnitellaan rajoituksia lapsille suunnattujen haitallisten elintarvikkeiden markkinoinnille. Norjassa niitä on odotettavissa lähitulevaisuudessa. Muista maista Hollanti ja Saksa ovat pisimmällä.
Portugalin ja Britannian markkinointirajoitukset ovat järkevät ja riittävän laajat. Ne tulevat hyvin todennäköisesti kääntämään nykyiset korkeat ylipainoluvut laskuun.
Lastensuojelulain 4 § mukaan lapsille pitää turvata tasapainoinen kehitys ja turvallinen kasvuympäristö. Epäterveellisten elintarvikkeiden laajan markkinoinnin kohteeksi joutuvat lapsemme eivät elä turvallisessa kasvuympäristössä.
Suomessa pitää välittömästi ryhtyä rajoittamaan epäterveellisten ruokien ja juomien markkinointia lapsille. Siinä voidaan soveltaa Portugalin ja Britannian kokemuksia, jolloin pääsemme mahdollisimman nopeasti suojelemaan lapsiamme lihomiselta.
Pertti Mustajoki, professori, varapuheenjohtaja
Pekka Puska, professori, puheenjohtaja
Terve Paino ry