”Verohölmöilyillä” terveempään ruokaympäristöön

kirjoittanut | 27.11.2024 | Blogi

Talouselämä-lehden päätoimittaja Jussi Kärjen ”Perutaan verohölmöilyt” pääkirjoitus 22.11.2024 hyökkäsi terveysveroja vastaan. Hän kertoo, mitä tähänastinen keskustelu veroista on aiheuttanut. Fazer keskeytti 700 miljoonan euron suklaatehtaan rakennushankkeen. Myös Halva on ilmoittanut, ettei yhtiön salmiakki-lakritsihanke nyt etene.

Lupaavia uutisia! Jo pelkkä julkinen keskustelu aiheesta on saanut elinkeinoelämän reagoimaan.

Makeisten myynnin jatkuva lisääntyminen ehkä hidastuu tai jopa pysähtyy. Mutta se ei lainkaan riitä, sillä viime vuosikymmeninä makeisten myynti on valtavasti kasvanut. Supermarkettien karkkiosastot ovat laajentuneet, makeisia myydään muiden kauppojen kassoilla, niitä voi helposti ostaa internetistä. Makeisten myynti pitää palauttaa aikaisempien vuosikymmenten tasolle.

Tässä ei ole kyse mistään moralisoinnista tai ylevistä periaatteista. Kysymys on Suomen kansan terveydestä. Ja myös yhteiskunnalle koituvista kustannuksista.

Suomessa on 1,2 miljoonaa lihavaa aikuista, joilla ylimääräistä painoa on keskimäärin 25 kiloa. Se on kaksi kertaa enemmän lihavia aikuisia ja kolme kertaa enemmän lihavia lapsia kuin neljäkymmentä vuotta sitten. Lihavuudesta johtuvat sairaudet aiheuttavat Suomelle 3,5 miljardin euron ylimääräisen kustannuksen joka vuosi.

Makeisten kulutuksen vähentäminen on tärkeää, mutta samalla pitää padota muiden epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia. Sokerijuomat, sipsit, hampurilaistuotteet, keksit, sokerimurot jne. Näiden kohdalla voidaan määrätä suurten pakkausten kilo/litrahinta samaksi kuin pienimmissä pakkauksissa sekä kieltää ”kaksi yhden hinnalla” tarjoukset ja kassamyynti.

Talouselämä-lehden on hyvä tietää, että Portugalissa on käytössä ja Britanniassa tulee voimaan ensi vuonna laki, joka kieltää epäterveellisten elintarvikkeiden TV- ja verkkomainonnan lapsille. Suomessakin ravitsemuksen asiantuntijat ovat ryhtyneet laatimaan listaa epäterveellisistä elintarvikkeista, joiden markkinointia tulisi rajoittaa.

Päätoimittaja Kärki tuo kirjoituksensa lopussa esille terveysverojen ohella muitakin talouselämään liittyviä ongelmia. ”Lohtusuklaa synkässä marraskuussa on muutenkin kallista, sillä suklaan hinta maailmanmarkkinoilla on noussut jyrkästi jo puoli vuotta.”

Ravintoon liittyvissä kirjoituksissa on ollut pientä tungosta. Hesarin Mielipide-sivulla 26.11.2024 ilmestyi Elintarviketeollisuusliiton johtajan Marleena Tanhuanpään kirjoitus Ruoka on myös ilon ja nautinnon lähde. Kirjoituksessa toistetaan kauniita fraaseja kestävästä ruokajärjestelmästä, terveyttä edistävän ruokavalion monipuolisuudesta jne. Jälleen mainitaan Elintarviketeollisuusliiton toistuvasti markkinoima iskulause Yksittäinen elintarvike ei tee ruokavaliosta terveellistä tai epäterveellistä, vaan kokonaisuus ratkaisee.

Tässä kätkeydytään epäselvän käsitteen ”yksittäinen elintarvike” taakse.

Tosiasia joka tapauksessa on, että seuraavat elintarviketeollisuuden tuottamat epäterveellisten elintarvikkeiden ryhmät – ovat ne sitten yksittäisiä, kaksittaisia tai moninaisia – ovat päävastuussa suomalaisten lihavuusepidemiasta: sokerijuomat, makeiset, sipsi-hiutaleet, hampurilaistuotteet, runsaasti sokeria sisältävät murot, keksit ja muut viljatuotteet.

Pertti Mustajoki
Lääkäri, professori
Terve Paino ry:n varapuheenjohtaja

BLOGIKIRJOITUKSET

Miksi VR sallii epäeettistä mainontaa?

Helsingistä Lahteen matkaavassa junassa näin Normal-kaupan suuren mainoksen, joka markkinoi makeistuotteita ihan normaalina välipalana. ”Tarvitsetko ainakin kolme eri välipalaa, vaikka junamatka kestäisi vain 17 minuuttia? Älä huoli, se on ihan normaalia.” Mainoksen...

Hampurilaisravintolat lihottavat suomalaisia

Lihavien määrä Suomessa on 40 vuoden ajan yleistynyt selvästi nopeammin kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Seurauksena on yhä enemmän lihavuuden aiheuttamia sairauksia, joita todetaan jo lapsilla. Lihavuuden lisäämiseen ovat merkittävästi osallistuneet...

Energiajuomien myynti lapsille: sanoista tekoihin

Energiajuomien haitat ovat nousseet julkiseen keskusteluun yhä enemmän sitä mukaa kun niiden markkinointi ja myynti ovat kasvaneet. Huolta lisää se, että niiden kulutus ja markkinointi suuntautuu niin paljon nuoriin. Energiajuomien terveyshaitat, jotka koskevat...

Kärpästen herrat ja rouvat

Edellisen kerran luin nobelisti William Goldingin kirjan Kärpästen herra kuusikymmentä vuotta sitten. Kauhistuttava kertomus siitä, millaiseen julmuuteen keskenkasvuiset pojat kykenevät joutuessaan autiolla saarella elämään ilman aikuisen yhteiskunnan jokapäiväisiä...

Elintarviketeollisuuden vastuullisuus ja lihavuus

Lihavuus on yhä yleisempi terveysongelma, joka vaivaa Suomea ja monia muita maita. Lihavuus aiheuttaa suurta inhimillistä kärsimystä, ja lihavuuden taloudellisten kustannusten on arvioitu olevan samassa suuruusluokassa valtion puolustusmenojen kanssa. Tiede ja...

Kirje Suomen hallitukselle

Laatimassanne hallitusohjelmassa on kolme sivua liikunnan lisäämisestä. Tavoitteena on kääntää liikkuminen kasvuun jokaisessa ikäryhmässä. Nyt kun olette hallinneet Suomea 1,5 vuotta, on sopiva hetki tiedustella miten hallitusohjelmanne on alkanut toteutua. Mutta...

Tölkkimehut – ylimääräisiä kaloreita

Elintarvikkeet muuttuvat tehtaissa epäterveellisiksi. Terveelliset perunat erittäin epäterveellisiksi sipseiksi, vilja sokerimuroiksi, puhumattakaan makeistehtaiden tuotteista. Myös erittäin terveelliset hedelmät ja marjat muuttuvat juomatehtaissa epäterveellisiksi...

Rasvamaksa yleistyy, ja lihavuus on sen yleisin syy

Helsingin Sanomien jutussa Rasvamaksaa sairastaa jo joka kolmas suomalainen aikuinen (HS 14.10.) kerrottiin, miten sairaus on yleistynyt. Kirjoitus keskittyi alkoholin osuuteen sairauden synnyssä, mutta merkittävin syy rasvamaksan yleistymiseen on lihavuus....

Miksi VR sallii epäeettistä mainontaa?

Helsingistä Lahteen matkaavassa junassa näin Normal-kaupan suuren mainoksen, joka markkinoi makeistuotteita ihan normaalina välipalana. ”Tarvitsetko ainakin kolme eri välipalaa, vaikka junamatka kestäisi vain 17 minuuttia? Älä huoli, se on ihan normaalia.” Mainoksen...

lue lisää