Miksi VR sallii epäeettistä mainontaa?

kirjoittanut | 14.04.2025 | Blogi

Helsingistä Lahteen matkaavassa junassa näin Normal-kaupan suuren mainoksen, joka markkinoi makeistuotteita ihan normaalina välipalana. ”Tarvitsetko ainakin kolme eri välipalaa, vaikka junamatka kestäisi vain 17 minuuttia? Älä huoli, se on ihan normaalia.”

Mainoksen kuvassa esitetään välipalaksi kolmea makeistuotetta, joka sisältävät yhteensä 735 grammaa sokeria. Energiaa niissä on 3000 kilokaloria – enemmän kuin aikuiset keskimäärin tarvitsevat kokonaisen vuorokauden aikana.

Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi ja myynti ovat muutamassa vuosikymmenessä jatkuvasti lisääntyneet. Sen seurauksena Suomessa on nyt kolme kertaa enemmän lihavia lapsia ja yli kaksi kertaa enemmän lihavia aikuisia.

Uusi tulokas lihottavien elintarvikkeiden myynnissä ovat 91 Normal-kauppaa, joissa kulkureitin varrelle on siroteltu useita makeisia myyviä alueita. Junamainos osoittaa, miten kauppaketju on markkinoinnissaan valmis ylittämään kaiken sopivuuden rajat.

Ovelasti laadittu junamainos manipuloi nuorta katsojaa ajattelemaan, että tuollainen karkkimäärä on ihan normaalia. VR:n sivuilla esitetään laajasti yhtymän eettisiä periaatteita. Niihin tulisi lisätä, ettei junissa hyväksytä epäeettistä mainontaa.

Pertti Mustajoki
Lääkäri, professori
Terve Paino ry.

BLOGIKIRJOITUKSET

Keksit ovat lihottavampia kuin makeiset

Tuli ostettua keksejä, koska pakkauksen kannessa ilmoitettiin ”100 % kauraa” ja ”runsaskuituinen”, minkä perusteella sitä voisi luulla terveelliseksi. Kotona tuoteselostetta lukiessa totuus paljastui. Kauraa oli vain 33 % tuotteen painosta. Kauran lisäksi siitä löytyi...

Lihavuus rasittaa sote-järjestelmää

On arvioitu, että lihavuudesta aiheutuvat sairaudet merkitsevät sote-järjestelmälle noin 3,5 miljardin euron vuotuiset kustannukset. Sen lisäksi väestön lihavuus heikentää kansallista työn tuottavuutta. Noin 1,2 miljoonalla suomalaisella aikuisella on liikapainoa...

Lihavuuden aiheuttamat sairaudet yleistyvät jatkuvasti

Viimeiset neljäkymmentä vuotta ovat karulla tavalla osoittaneet, mihin epäterveellisten elintarvikkeiden jatkuvasti laajentuneet markkinointi ja myynti ovat johtaneet. Suomessa on 1,2 miljoonaa lihavaa aikuista, joilla ylimääräistä painoa on keskimäärin 25 kiloa....

Kommentteja Helsingin Sanomien pääkirjoitukseen lihavuudesta

On ilahduttavaa, että maan valtalehti pääkirjoituksessaan (HS 9.6.) kiinnittää huomiota suomalaisten ylipainoon, joka ”maksaa ja koskee”. Tätä kansallista ongelmaa ei noteerata hallitusohjelmassa eikä juuri hallituksen politiikassa. Väestön lihomisen perussyy...

Lihavuus ja sen aiheuttamat syövät yleistyvät

Helsingin Sanomat uutisoi (21.5.) syöpärekisterin tutkimuksesta, jonka mukaan 40–49-vuotiailla naisilla rintasyöpä on yleistynyt eniten ylipainoisilla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on laatinut yhteenvedon sairauksista, joita lihavuus aiheuttaa. Lihavuuteen...

Hampurilaisravintolat lihottavat suomalaisia

Lihavien määrä Suomessa on 40 vuoden ajan yleistynyt selvästi nopeammin kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Seurauksena on yhä enemmän lihavuuden aiheuttamia sairauksia, joita todetaan jo lapsilla. Lihavuuden lisäämiseen ovat merkittävästi osallistuneet...

Energiajuomien myynti lapsille: sanoista tekoihin

Energiajuomien haitat ovat nousseet julkiseen keskusteluun yhä enemmän sitä mukaa kun niiden markkinointi ja myynti ovat kasvaneet. Huolta lisää se, että niiden kulutus ja markkinointi suuntautuu niin paljon nuoriin. Energiajuomien terveyshaitat, jotka koskevat...

Keksit ovat lihottavampia kuin makeiset

Tuli ostettua keksejä, koska pakkauksen kannessa ilmoitettiin ”100 % kauraa” ja ”runsaskuituinen”, minkä perusteella sitä voisi luulla terveelliseksi. Kotona tuoteselostetta lukiessa totuus paljastui. Kauraa oli vain 33 % tuotteen painosta. Kauran lisäksi siitä löytyi...

lue lisää