Lihavuus ja sen aiheuttamat syövät yleistyvät

kirjoittanut | 26.05.2025 | Blogi

Helsingin Sanomat uutisoi (21.5.) syöpärekisterin tutkimuksesta, jonka mukaan 40–49-vuotiailla naisilla rintasyöpä on yleistynyt eniten ylipainoisilla.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on laatinut yhteenvedon sairauksista, joita lihavuus aiheuttaa. Lihavuuteen liittyvät hormonien ja aineenvaihdunnan häiriöt lisäävät naisilla rinta- ja kohtusyövän vaaran ainakin 1,5-kertaiseksi. Miehillä sama riskin lisäys on eturauhassyövässä. Näiden lisäksi molemmilla sukupuolilla lihavuus lisää selvästi paksusuoli, munuais-, maksa- ja haimasyöpiä sekä leukemiaa.

Tämän päivän kansantaudeista – tyypin 2 diabetes, rasvamaksa ja yöaikaiset hengityskatkokset – valtaosa johtuu suomalaisten lihomisesta. On tärkeää muistaa, että näiden lisäksi joka vuosi tuhannet suomalaiset sairastuvat lihavuuden aiheuttamiin syöpätauteihin.

Lihavuus ja sen aiheuttamat syövät yleistyvät edelleen, koska makeisten, sipsituotteiden, pikaruokien, hampurilaistuotteiden ja muiden epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi ja myynti lisääntyvät jatkuvasti.

Suomessa pitää vihdoin ryhtyä ehkäisemään syöpiä ja muita lihavuussairauksia. Monissa Euroopan maissa on jo nostettu epäterveellisten elintarvikkeiden hintaa verottamalla ja ryhdytty rajoittamaan niiden markkinointia.

Pertti Mustajoki
Lääkäri, professori
Terve paino ry

Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien mielipideosastolla 25.5.2025:
Lihavuus ja sen aiheuttamat syövät yleistyvät | HS.fi

BLOGIKIRJOITUKSET

Miksi VR sallii epäeettistä mainontaa?

Helsingistä Lahteen matkaavassa junassa näin Normal-kaupan suuren mainoksen, joka markkinoi makeistuotteita ihan normaalina välipalana. ”Tarvitsetko ainakin kolme eri välipalaa, vaikka junamatka kestäisi vain 17 minuuttia? Älä huoli, se on ihan normaalia.” Mainoksen...

Hampurilaisravintolat lihottavat suomalaisia

Lihavien määrä Suomessa on 40 vuoden ajan yleistynyt selvästi nopeammin kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Seurauksena on yhä enemmän lihavuuden aiheuttamia sairauksia, joita todetaan jo lapsilla. Lihavuuden lisäämiseen ovat merkittävästi osallistuneet...

Energiajuomien myynti lapsille: sanoista tekoihin

Energiajuomien haitat ovat nousseet julkiseen keskusteluun yhä enemmän sitä mukaa kun niiden markkinointi ja myynti ovat kasvaneet. Huolta lisää se, että niiden kulutus ja markkinointi suuntautuu niin paljon nuoriin. Energiajuomien terveyshaitat, jotka koskevat...

Kärpästen herrat ja rouvat

Edellisen kerran luin nobelisti William Goldingin kirjan Kärpästen herra kuusikymmentä vuotta sitten. Kauhistuttava kertomus siitä, millaiseen julmuuteen keskenkasvuiset pojat kykenevät joutuessaan autiolla saarella elämään ilman aikuisen yhteiskunnan jokapäiväisiä...

Elintarviketeollisuuden vastuullisuus ja lihavuus

Lihavuus on yhä yleisempi terveysongelma, joka vaivaa Suomea ja monia muita maita. Lihavuus aiheuttaa suurta inhimillistä kärsimystä, ja lihavuuden taloudellisten kustannusten on arvioitu olevan samassa suuruusluokassa valtion puolustusmenojen kanssa. Tiede ja...

Kirje Suomen hallitukselle

Laatimassanne hallitusohjelmassa on kolme sivua liikunnan lisäämisestä. Tavoitteena on kääntää liikkuminen kasvuun jokaisessa ikäryhmässä. Nyt kun olette hallinneet Suomea 1,5 vuotta, on sopiva hetki tiedustella miten hallitusohjelmanne on alkanut toteutua. Mutta...

”Verohölmöilyillä” terveempään ruokaympäristöön

Talouselämä-lehden päätoimittaja Jussi Kärjen ”Perutaan verohölmöilyt” pääkirjoitus 22.11.2024 hyökkäsi terveysveroja vastaan. Hän kertoo, mitä tähänastinen keskustelu veroista on aiheuttanut. Fazer keskeytti 700 miljoonan euron suklaatehtaan rakennushankkeen. Myös...

Tölkkimehut – ylimääräisiä kaloreita

Elintarvikkeet muuttuvat tehtaissa epäterveellisiksi. Terveelliset perunat erittäin epäterveellisiksi sipseiksi, vilja sokerimuroiksi, puhumattakaan makeistehtaiden tuotteista. Myös erittäin terveelliset hedelmät ja marjat muuttuvat juomatehtaissa epäterveellisiksi...

Miksi VR sallii epäeettistä mainontaa?

Helsingistä Lahteen matkaavassa junassa näin Normal-kaupan suuren mainoksen, joka markkinoi makeistuotteita ihan normaalina välipalana. ”Tarvitsetko ainakin kolme eri välipalaa, vaikka junamatka kestäisi vain 17 minuuttia? Älä huoli, se on ihan normaalia.” Mainoksen...

lue lisää