Hampurilaisravintolat lihottavat suomalaisia

kirjoittanut | 01.04.2025 | Blogi

Lihavien määrä Suomessa on 40 vuoden ajan yleistynyt selvästi nopeammin kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Seurauksena on yhä enemmän lihavuuden aiheuttamia sairauksia, joita todetaan jo lapsilla.

Lihavuuden lisäämiseen ovat merkittävästi osallistuneet hampurilaisravintolat. Niiden myynti on vuosi vuodelta kasvanut ja lisää on tiedossa. McDonalds suunnittelee avaavansa kuusi uutta ravintolaa tänä vuonna.

Menestyvää bisnestä mutta suomalaisten terveyden kustannuksella.

Kuva näyttää miten hampurilaistuotteissa on paljon enemmän kaloreita kuin ruokakaupoissa myydyissä tavallisissa suomalaisissa ruuissa – lihapullat ja perunamuusi, makaronilaatikko, kanakulho, karjalanpaisti jne. Kun tyydyttää nälkänsä hampurilaisaterialla, kaloreita menee sisään yli kaksi kertaa enemmän kuin tavallisesta suomalaisesta ateriasta.

Elimistömme muuttaa ylimääräiset kalorit rasvoiksi, jotka varastoidaan rasvakudokseen. Muutama hampurilaisravintolassa käynti ei paljoa vaikuta, mutta säännöllisesti Mäkkärissä tai Hesessä vierailijalle ylipainoa voi ajan mittaan kertyä kilokaupalla.

Tavallisiin suomalaisiin aterioihin verrattuna pari kolme hampurilaisateriaa viikossa merkitsee vuoden aikana 30 000 ylimääräistä kilokaloria. Kun elimistömme joutuu sijoittamaan tämän suuruisen ylimääräisen energiamäärän rasvakudokseen, paino nousee 4 – 5 kiloa.

Hampurilaisketjut houkuttelevat lapsia jakamalla lelutuotteita lastenaterioiden yhteydessä. Kun lapset silmät loistaen availevat lelupakkauksiaan, pienet aivot ehdollistuvat lelumielihyvän ja hampurilaistuotteiden makujen yhdistelmään. Näin lelujen avulla lapsistamme kasvatetaan hampurilaistuotteiden elinikäisiä ystäviä. McDonaldsin suunnitelmat avata uusia ravintoloita osoittavat, että strategia toimii.

Joissakin Euroopan maissa on jo ryhdytty suojelemaan lapsia epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnilta. Portugalissa tähän liittyvät lait ovat olleet voimassa jo useita vuosia, Britanniassa ne tulevat voimaan syksyllä, Norjassa ja Saksassa niitä suunnitellaan. Markkinointia rajoittavissa laeissa luetellaan ne elintarvikkeet, joita ei saa markkinoida lapsille. Kiellettyjen elintarvikkeiden listoissa luonnollisesti ovat hampurilaisteollisuuden tuotteet.

Suomalaiset ovat tietoisia hampurilaistuotteiden epäterveellisyydestä. Muutama vuosi sitten toteutetussa väestökyselyssä 60 prosenttia vastaajista kannatti hampurilaisravintoloiden lelukieltoa ja vain 20 prosenttia vastusti.

Pertti Mustajoki
Lääkäri, professori

 

BLOGIKIRJOITUKSET

Miksi VR sallii epäeettistä mainontaa?

Helsingistä Lahteen matkaavassa junassa näin Normal-kaupan suuren mainoksen, joka markkinoi makeistuotteita ihan normaalina välipalana. ”Tarvitsetko ainakin kolme eri välipalaa, vaikka junamatka kestäisi vain 17 minuuttia? Älä huoli, se on ihan normaalia.” Mainoksen...

Energiajuomien myynti lapsille: sanoista tekoihin

Energiajuomien haitat ovat nousseet julkiseen keskusteluun yhä enemmän sitä mukaa kun niiden markkinointi ja myynti ovat kasvaneet. Huolta lisää se, että niiden kulutus ja markkinointi suuntautuu niin paljon nuoriin. Energiajuomien terveyshaitat, jotka koskevat...

Kärpästen herrat ja rouvat

Edellisen kerran luin nobelisti William Goldingin kirjan Kärpästen herra kuusikymmentä vuotta sitten. Kauhistuttava kertomus siitä, millaiseen julmuuteen keskenkasvuiset pojat kykenevät joutuessaan autiolla saarella elämään ilman aikuisen yhteiskunnan jokapäiväisiä...

Elintarviketeollisuuden vastuullisuus ja lihavuus

Lihavuus on yhä yleisempi terveysongelma, joka vaivaa Suomea ja monia muita maita. Lihavuus aiheuttaa suurta inhimillistä kärsimystä, ja lihavuuden taloudellisten kustannusten on arvioitu olevan samassa suuruusluokassa valtion puolustusmenojen kanssa. Tiede ja...

Kirje Suomen hallitukselle

Laatimassanne hallitusohjelmassa on kolme sivua liikunnan lisäämisestä. Tavoitteena on kääntää liikkuminen kasvuun jokaisessa ikäryhmässä. Nyt kun olette hallinneet Suomea 1,5 vuotta, on sopiva hetki tiedustella miten hallitusohjelmanne on alkanut toteutua. Mutta...

”Verohölmöilyillä” terveempään ruokaympäristöön

Talouselämä-lehden päätoimittaja Jussi Kärjen ”Perutaan verohölmöilyt” pääkirjoitus 22.11.2024 hyökkäsi terveysveroja vastaan. Hän kertoo, mitä tähänastinen keskustelu veroista on aiheuttanut. Fazer keskeytti 700 miljoonan euron suklaatehtaan rakennushankkeen. Myös...

Tölkkimehut – ylimääräisiä kaloreita

Elintarvikkeet muuttuvat tehtaissa epäterveellisiksi. Terveelliset perunat erittäin epäterveellisiksi sipseiksi, vilja sokerimuroiksi, puhumattakaan makeistehtaiden tuotteista. Myös erittäin terveelliset hedelmät ja marjat muuttuvat juomatehtaissa epäterveellisiksi...

Rasvamaksa yleistyy, ja lihavuus on sen yleisin syy

Helsingin Sanomien jutussa Rasvamaksaa sairastaa jo joka kolmas suomalainen aikuinen (HS 14.10.) kerrottiin, miten sairaus on yleistynyt. Kirjoitus keskittyi alkoholin osuuteen sairauden synnyssä, mutta merkittävin syy rasvamaksan yleistymiseen on lihavuus....

Miksi VR sallii epäeettistä mainontaa?

Helsingistä Lahteen matkaavassa junassa näin Normal-kaupan suuren mainoksen, joka markkinoi makeistuotteita ihan normaalina välipalana. ”Tarvitsetko ainakin kolme eri välipalaa, vaikka junamatka kestäisi vain 17 minuuttia? Älä huoli, se on ihan normaalia.” Mainoksen...

lue lisää