Hampurilaisravintolat lihottavat suomalaisia

kirjoittanut | 01.04.2025 | Blogi

Lihavien määrä Suomessa on 40 vuoden ajan yleistynyt selvästi nopeammin kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Seurauksena on yhä enemmän lihavuuden aiheuttamia sairauksia, joita todetaan jo lapsilla.

Lihavuuden lisäämiseen ovat merkittävästi osallistuneet hampurilaisravintolat. Niiden myynti on vuosi vuodelta kasvanut ja lisää on tiedossa. McDonalds suunnittelee avaavansa kuusi uutta ravintolaa tänä vuonna.

Menestyvää bisnestä mutta suomalaisten terveyden kustannuksella.

Kuva näyttää miten hampurilaistuotteissa on paljon enemmän kaloreita kuin ruokakaupoissa myydyissä tavallisissa suomalaisissa ruuissa – lihapullat ja perunamuusi, makaronilaatikko, kanakulho, karjalanpaisti jne. Kun tyydyttää nälkänsä hampurilaisaterialla, kaloreita menee sisään yli kaksi kertaa enemmän kuin tavallisesta suomalaisesta ateriasta.

Elimistömme muuttaa ylimääräiset kalorit rasvoiksi, jotka varastoidaan rasvakudokseen. Muutama hampurilaisravintolassa käynti ei paljoa vaikuta, mutta säännöllisesti Mäkkärissä tai Hesessä vierailijalle ylipainoa voi ajan mittaan kertyä kilokaupalla.

Tavallisiin suomalaisiin aterioihin verrattuna pari kolme hampurilaisateriaa viikossa merkitsee vuoden aikana 30 000 ylimääräistä kilokaloria. Kun elimistömme joutuu sijoittamaan tämän suuruisen ylimääräisen energiamäärän rasvakudokseen, paino nousee 4 – 5 kiloa.

Hampurilaisketjut houkuttelevat lapsia jakamalla lelutuotteita lastenaterioiden yhteydessä. Kun lapset silmät loistaen availevat lelupakkauksiaan, pienet aivot ehdollistuvat lelumielihyvän ja hampurilaistuotteiden makujen yhdistelmään. Näin lelujen avulla lapsistamme kasvatetaan hampurilaistuotteiden elinikäisiä ystäviä. McDonaldsin suunnitelmat avata uusia ravintoloita osoittavat, että strategia toimii.

Joissakin Euroopan maissa on jo ryhdytty suojelemaan lapsia epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnilta. Portugalissa tähän liittyvät lait ovat olleet voimassa jo useita vuosia, Britanniassa ne tulevat voimaan syksyllä, Norjassa ja Saksassa niitä suunnitellaan. Markkinointia rajoittavissa laeissa luetellaan ne elintarvikkeet, joita ei saa markkinoida lapsille. Kiellettyjen elintarvikkeiden listoissa luonnollisesti ovat hampurilaisteollisuuden tuotteet.

Suomalaiset ovat tietoisia hampurilaistuotteiden epäterveellisyydestä. Muutama vuosi sitten toteutetussa väestökyselyssä 60 prosenttia vastaajista kannatti hampurilaisravintoloiden lelukieltoa ja vain 20 prosenttia vastusti.

Pertti Mustajoki
Lääkäri, professori

 

BLOGIKIRJOITUKSET

Suomeen tarvitaan laajennettu sokerivero

Epäterveellisten elintarvikkeiden yhä lisääntyvä markkinointi ja myynti ovat lisänneet lasten lihomista vielä jyrkemmin kuin aikuisten. Helsingin Sanomat uutisoi (1.10.), että jo teini-ikäisille joudutaan tekemään laihdutusleikkauksia. Lihavuuden aiheuttamat haitat...

Keksit ovat lihottavampia kuin makeiset

Tuli ostettua keksejä, koska pakkauksen kannessa ilmoitettiin ”100 % kauraa” ja ”runsaskuituinen”, minkä perusteella sitä voisi luulla terveelliseksi. Kotona tuoteselostetta lukiessa totuus paljastui. Kauraa oli vain 33 % tuotteen painosta. Kauran lisäksi siitä löytyi...

Lihavuus rasittaa sote-järjestelmää

On arvioitu, että lihavuudesta aiheutuvat sairaudet merkitsevät sote-järjestelmälle noin 3,5 miljardin euron vuotuiset kustannukset. Sen lisäksi väestön lihavuus heikentää kansallista työn tuottavuutta. Noin 1,2 miljoonalla suomalaisella aikuisella on liikapainoa...

Lihavuuden aiheuttamat sairaudet yleistyvät jatkuvasti

Viimeiset neljäkymmentä vuotta ovat karulla tavalla osoittaneet, mihin epäterveellisten elintarvikkeiden jatkuvasti laajentuneet markkinointi ja myynti ovat johtaneet. Suomessa on 1,2 miljoonaa lihavaa aikuista, joilla ylimääräistä painoa on keskimäärin 25 kiloa....

Kommentteja Helsingin Sanomien pääkirjoitukseen lihavuudesta

On ilahduttavaa, että maan valtalehti pääkirjoituksessaan (HS 9.6.) kiinnittää huomiota suomalaisten ylipainoon, joka ”maksaa ja koskee”. Tätä kansallista ongelmaa ei noteerata hallitusohjelmassa eikä juuri hallituksen politiikassa. Väestön lihomisen perussyy...

Lihavuus ja sen aiheuttamat syövät yleistyvät

Helsingin Sanomat uutisoi (21.5.) syöpärekisterin tutkimuksesta, jonka mukaan 40–49-vuotiailla naisilla rintasyöpä on yleistynyt eniten ylipainoisilla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on laatinut yhteenvedon sairauksista, joita lihavuus aiheuttaa. Lihavuuteen...

Miksi VR sallii epäeettistä mainontaa?

Helsingistä Lahteen matkaavassa junassa näin Normal-kaupan suuren mainoksen, joka markkinoi makeistuotteita ihan normaalina välipalana. ”Tarvitsetko ainakin kolme eri välipalaa, vaikka junamatka kestäisi vain 17 minuuttia? Älä huoli, se on ihan normaalia.” Mainoksen...

Suomeen tarvitaan laajennettu sokerivero

Epäterveellisten elintarvikkeiden yhä lisääntyvä markkinointi ja myynti ovat lisänneet lasten lihomista vielä jyrkemmin kuin aikuisten. Helsingin Sanomat uutisoi (1.10.), että jo teini-ikäisille joudutaan tekemään laihdutusleikkauksia. Lihavuuden aiheuttamat haitat...

lue lisää

Keksit ovat lihottavampia kuin makeiset

Tuli ostettua keksejä, koska pakkauksen kannessa ilmoitettiin ”100 % kauraa” ja ”runsaskuituinen”, minkä perusteella sitä voisi luulla terveelliseksi. Kotona tuoteselostetta lukiessa totuus paljastui. Kauraa oli vain 33 % tuotteen painosta. Kauran lisäksi siitä löytyi...

lue lisää