Ylipainoisia lapsia on nyt Suomessa kolme kertaa enemmän kuin 30 – 40 vuotta sitten. Yksi keskeinen syy lasten lihomiseen on epäterveellisten ruokien ja juomien laaja markkinointi.
Houkuttelevien ja lihottavien elintarvikkeiden markkinointi kohdistetaan erityisesti lapsiin, koska koska lasten taito erottaa faktatieto mainostamisesta ei ole vielä kehittynyt. Lapset ymmärtävät mainosten väitteet totena eivätkä käsitä, että niiden ainoa tarkoitus on lisätä myyntiä. Usein niiden vaikutusta tehostetaan tutuilla sarjakuvasankareilla ja tehoa lisäävät hauskan harrastuksen parissa esiintyvät iloiset lapset.
Valtaosa lapsille suunnatuista ruokamainoksista sisältää epäterveellisiä elintarvikkeita; sokeripitoisia juomia, makeisia, keksejä, hampurilaistuotteita sekä perunalastuja ja muita suolaisia naposteltavia.
Epäterveellisiä tuotteita valmistavat liikeyritykset eivät tuhlaisi rahaa mainoksiin, elleivät tietäisi niiden tehoavan. Myös markkinoinnin tutkijat ovat todenneet, että ruokamainokset suuntaavat lasten ostoksia yritysten toivomalla tavalla.
Terve Paino ry vaatii, että yhteiskunta ryhtyy suojelemaan lapsia epäterveellisten ruokien ja juomien markkinoinnilta.
Meillä on mahdollista ottaa oppia niistä maista, jotka jo rajoittavat lihottavien elintarvikkeiden markkinointia lapsille. Niiden kokemusten avulla voimme laatia Suomeen soveltuvia ratkaisuja.
Ollakseen tehokkaita, rajoitusten on kohdistuttava laajasti eri markkinointikanaviin. Epäterveellisten ruokien mainostaminen on kiellettävä lapsille suunnatuissa TV:n lastenohjelmissa, internetin peli- ym. ohjelmissa, elokuvissa jne.
Markkinointikiellon tulee koskea ainakin sokeripitoisia juomia, makeisia, keksejä, suolaisia hyvin energiatiheitä naposteltavia (perunalastut, juustopallot, popcornit jne.), ja energiapitoisia hampurilaistuotteita.
Suomessa on lisäksi huolehdittava siitä, ettei markkinointikiellon alaisia tuotteita ole tarjolla päiväkodeissa ja kouluissa järjestetyissä tilaisuuksissa.
Haittavero runsaasti sokeria sisältäville tuotteille.
Epäterveellisten ruokien markkinointikielto suojelee etenkin lastentarha- ja alakouluikäisiä lapsia lihottavilta ruuilta ja juomilta. Sen lisäksi tarvitaan toimenpiteitä, jotka suojaavat teini-ikäisiä lapsia epäterveellisten elintarvikkeiden houkutuksilta.
Terve Paino ry vaatii, että runsaasti sokeria sisältäville tuotteille asetetaan haittavero. Sen piiriin kuuluvat ainakin: sokeripitoiset virvoitusjuomat, energiajuomat, suklaat, makeiset, keksit ja muut runsaasti sokeria sisältävät leivonnaiset.
Veron pitää olla niin tuntuva, että se selvästi vähentää kulutusta. Tutkijoiden mukaan siihen tarvitaan vähintään 20 % hinnannousu.
* * *
Edellä mainitut elintarvikkeet eivät ainoastaan lihota vaan ovat muutenkin epäterveellisiä, koska niissä on niukasti ihmiselle tärkeitä ravintoaineita, vitamiineja, hivenaneita ja kuituja. Sokeripitoisista virvoitusjuomista ne puuttuvat kokonaan.
Runsaaseen sokerin käyttöön liittyy myös muita haittoja. Hampaiden ja suun terveys kärsii, ja nopeana hiilihydraattina sokeri aiheuttaa verensokerin haitallisia vaihteluita.
Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointikielto ja sokerivero auttaisivat lapsia omaksumaan terveellisemmät syömistottumukset.